Från noll till SM-deltävlingen Snapphanerallyt på bara tre veckor? Classic Motor gör ett försök och idag kikar vi på vilken utrustning som krävs i klassen.
Steget från vanlig bil till tävlingsklar regularitybil är inte långt. SBF:s tävlingsregler för regularity, REG 2022, säger att under tävling skall en bil, förutom att vara godkänd att köra på väg, vara utrustad med följande:
Förbandsutrustning typ förbandskudde. (Kollat och det finns i bilen)
Två godkända varningstrianglar. (Japp – finns också)
Bilbälten ska vara av typ som är godkänd för bilens årsmodell. (De finns på plats)
Utrustningen ska vara lätt åtkomlig och vara väl fastsatt eller placerad på sådant sätt att den ej kan skada de tävlande. (Kollat och klart)
Ganska enkelt, eller hur? Regler säger också att skyddsplåtar, skyddsbur och extra instrument får finnas. Om hjälm användes under tävling ska den uppfylla SBF:s viktkrav för hjälmar. Däckens mönsterdjup ska hela tävlingen motsvara kraven enligt gällande trafiklagstiftning. I övrigt gäller fria däck och arrangören kan tillåta dubbade rallydäck.
Någon Appendix K-besiktning eller FIVA-pass behövs inte vilket gör att klassen är väldigt tillgänglig.
Det finns också sådan som inte är tillåtet, exempelvis att använda mobiltelefon eller kommunikationsradio under tävling. Radiokommunikation är endast tillåten mellan förare och kartläsare i samma bil, helt enkelt en intercom.
Bilen som jag lånar uppfyller alla krav och är utrustad med en mekanisk trippmätare. Dubbade däck är inte aktuellt i vårt fall då tävlingen går i augusti, men kanske är det läge att montera en uppsättning rallydäck för att få lite bättre fäste i gruset. Nå, än finns det gott om tid att tänka på det.
Robert Gustavsson/Classic Motor