
Igår var det återigen Classic motor marknad i Västerås och återigen behövde jag inget – nästan… Jo, jag behövde en växelaxel till en treväxlad Sachsmotor, det var allt. Men… En Sachsförgasare som ingen tonåring misshandlat med borrmaskinen för en hundring gick inte att motstå. Hittade snart en komplett luftburk hos en annan säljare för en femtiolapp. Perfekt! Visserligen behövde jag kanske inte förgasaren men en luftburk behövdes faktiskt då någon slipat hål i den luftburk som jag har på en motor.
Ganska snart fick jag syn på en fin cylinder med topplock och kolv till en JB 128. Gick inte att låta bli och snart bar jag på en rejält tung kasse. Sen kom en läsare (som jag tyvärr inte tog namnet på) fram till Classic motors monter och sade: ”Har du sett en sådan här någon gång?” Han lade upp en blank och trattliknande sak på vårt bord. Vad var nu detta? Sen lade han upp förpackningen till föremålet och då klarnade det. Avgasriktaren ”Antioxid” i rostfritt stål som skulle skydda människa (?) och maskin från frätande avgaser!
Tanken är (var) att man skulle klämma fast denna lilla tratt längst bak på mopedens ljuddämpare och sedan vrida den så att de ”frätande” avgaserna skull styras bort från allt som kunde ta skada. Vad som skulle fräta i avgaserna har jag inte riktigt förstått. Visst, vid förbränningen bildas det kolsyra som visserligen har ett lågt pH-värde, men frätande? Nja…
En annan läsare, Kaj Johansson, hade jag sprungit på i somras på en annan marknad där vi pratat modellmotorer. Jag berättade att jag hade en Taifun Hurrikan ”diesel”-motor på 1,5 cc som jag köpte på 70-talet. Kaj hade lite delar och tillbehör till min motor som han tog med sig till Västeråsmarknaden. Till saken hör att jag redan på 70-talet lyckades köra in propellern i en bräda vilket resulterade i att ena propellerbladet blev kortare och obalansen desto större. Jag filade av det oskadade bladet så de blev lika långa och försökte dölja skadorna med lite guldfärg. Kaj hade med sig en ny propeller och en provbänk! Stort tack!
Snart ska jag kunna starta upp min motor igen – för första gången sen 70-talet, om jag minns rätt. Och med Kajs testbänk ska nog motorn sitta stadigt denna gång så den inte sliter sig och skadar propellern igen.
Jim Lundberg



Relaterade länkar:



