Gamla bilar och E10

Fråga:

Hejsan allihopa, Mikael Persson i Sorunda här.
Läste i en liten notis i Expressen i söndags att den 95 oktaniga bensinen
skulle försvinna till första maj och ersättas med en sort som hade mera
etanol iblandat vilket dels skulle göra bilarna svagare och dels mer
bensinslukande.

Det sades att man inte kommer kunna köra äldre motorfordon på den här nya
bensinsorten och jag undrar: vad menar man då?
Kommer motorerna att bluddra och gå illa? Går det inte i så fall att fixa det
med justering av tändning/ombestyckning av förgasare och så vidare? Eller menar de att motorerna kommer att ta skada/slitas ner?

Mvh
Mikael Persson
Sorunda

Svar:

Hej Mikael

E10 heter den nya bensinsorten som ska ersätta 95 oktan. Skillnaden är i princip att etanolinblandningen höjs från dagens fem procent till tio procent, därav det nya namnet.

Äldre motorer går att köra på E10, men eftersom etanol har ett lägre energiinnehåll än bensin blir de lite svagare. För att de ska ha kvar samma prestanda som på ren bensin kan de behöva en översyn av förgasarbestyckning och tändinställning. Volvos motorer efter 1976 och Saabs motorer efter 1979 ska dock gå att köra på E10 utan justeringar.

Generellt tar motorer inte mer skada av etanol än av bensin och alla gummislangar som klarar av bensin klarar också av etanol.

Dagens 98 oktaniga bensin kommer att finnas kvar oförändrad om du heller vill köra på det.

Lycka till

Robert Gustavsson

Scroll to Top