E10 i Ford Mustang

Fråga: Jag har en Ford Mustang 1965 med V 8. Jag kör den på 95 oktan som har 5 procents etanolinblandning och det fungerar. Snart kommer detta att ersättas av E 10 – det vill säga 95 oktan med tio procents inblandning av etanol. Går det att köra Mustangen på E 10 eller måste jag (och alla andra) gå över till den dyrare E5 (98 oktan med 5 procents inblandning)? Finns risk för skador på ventiler och ventilsäten, bränslepumpsmembran med mera? Kanske också försämrad smörjning av cylinderloppen på grund av den högre etanolinblandningen?


Svar: Väljer du E10 kan det vara på sin plats att bestycka om förgasaren och justera om tändningen lite för att motorn ska gå bra. Huruvida det finns risk för skador på ventiler och ventilsäten är det för tidigt att säga – men troligen inte. De som kör sina bilar på E85 brukar inte byta ventiler/säten utan bara konvertera bränslesystemet/ändra tändningen.

Vill du inte chansa på att ventiler/säten kanske tar stryk bör du konvertera topparna så att du kan köra på blyfri bensin – visst, det kostar en slant, men det gör blyersättningsmedel och ventilras också…

Vilket bränsle du har i tanken påverkar inte motorns smörjsystem så någon risk för försämrad smörjning i cylinderloppen finns inte (om du inte har ett stort läckage av bränsle in i cylindern – men då påverkas smörjsystemet oavsett vilket bränsle du använder).

Nya gummidetaljer som klarar av bensin klarar också av etanol utan att lösas upp, men på äldre bilar kan det vara på sin plats att byta ut membran och liknande i förebyggande syfte.

Relaterade artiklar:

Gamla bilar och E10

Volvo från 1976 kan köras på E10

E10 i mopeden

Rulla till toppen