Trött på att trampa Monarpeden!

Fråga: Hej Jim. Jag undrar var man kan få tag på nya tändningsdelar till en ILO FP 50. Är lite trött på driftsäkerheten och skulle vilja byta allt som sitter på tändplattan.

Hälsningar Uffe (som är trött på att cykla hem)

 

Svar: Jag har byggt om tändsystemet på samtliga mina tvåtaktare till ett med utanpåliggande spole. Sedan dess har inget fordon krånglat, trots många mil i ur och skur. Denna modifiering gör du själv hemma i garaget. Kostnaden hamnar på ett par hundralappar. I Stora Tvåtaktsboken har du en utförlig beskrivning på hur det går till.  Gamla originaltändspolar hör hemma på museum (om man inte tycker om att trampa). Isoleringen bryts ner av tidens tand och ärg och oxid hjälper till med att ordna interna överslag.

När det gäller brytarkontakter och kondensatorer får du nog kolla på marknader, men ta då med dig originaldelarna som referens så att du verkligen får rätt grejor. De första FP 50-motorerna hade Noris tändsystem typ ULZ 6/16,5 vilka kan vara svåra när det gäller delar. Tidiga Norissystem hade en brytarkonstruktion där fästskruven för tändplattan även höll brytarna på plats. Denna konstruktion är ”vinglig” – byt hellre till en nyare Norisplatta. Därefter satt det Stefa tändsystem typ C2/75-02 eller C2/75-04 i FP 50-motorerna. Till dessa är det lite lättare med delar.

Mer om utanpåliggande tändsystem kan du läsa om här:

 

Utanpåliggande tändspole

Utanpåliggande tändspole på Tempus moped

ILO-tändning m.m.

Utanpåliggande tändspole på DKW 1938

Husqvarna 120 cc med tändproblem

 

Jim Lundberg

Rulla till toppen