Finns API GL1 kvar?

Finns API GL1 kvar?

Publicerad

Fråga: I jakten på transmissionsolja på en av våra större bildelsvaruhus, så verkar GL1 beteckningen ha försvunnit på flaskorna och ersatts av ex API CF/SG/SJ. Är det samma sak?

Det rekommenderas även till våra gamla bilar SAE 30 olja. Menas då vanlig 10-30 olja eller måste det vara en rak 30?

Malmöbon

Svar: Amerikanska petroleuminstitutet (API) tog fram klassificeringen med GL från 1 till 6 när det gäller växellådor. Klasserna fick en översyn 1995 och då ströks alla utan GL4 och GL5.

API-oljor som börjar på C är enkelt förklarat avsedda för dieselmotorer medan S är avsedda för bensinmotorer. Ju högre den andra bokstaven är desto högre prestanda på oljan. Det är såvitt jag förstår inte exakt samma olja som den äldre typen av API GL1 transmissions/växellådsolja. Därmed inte sagt att den inte uppfyller samma specifikationer som en GL1-olja. Det är den enklaste transmissionsoljan och kan i de allra flesta fall ersättas rakt av med motorolja.

När det rekommenderas en rak 30-olja kan den i många fall ersättas med en 10-30 så kallad multigradeolja. En rak 30 och en multigrade 10-30 har samma viskositet vid 100 graders temperatur. Skillnaden mellan dessa oljetyper ligger i viskositeten vid låg temperatur då den raka oljan blir tjockare än multigradeoljan.

Robert Gustavsson

Länk: Ersättning GL1

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Pulver i motorcykeltanken som ställer problem

1 kommentar

Ingvar Nilsson: Hej! Tänk på att om totalvikten är kritisk så tillför du en del vikt med ffa RESTOMs produkt. Jag har använt RESTOM på flera tankar, varav en sprillans ny där lack-gubben inte satt en propp i tankens...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842