Slö Husqvarna Roulette Lyx

Slö Husqvarna Roulette Lyx

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har ägt min morfars moped, en tvåväxlad Husqvarna Roulette Lyx från 1957 sedan jag fyllde 11, och jag är nu snart 44. Den har alltid varit slö, på den nivå att det räcker att jag ser en uppförsbacke på bild så får jag börja trampa febrilt trots ettans växel, och jag tänkte att det nu är dags att göra något åt det.

Jag har konstaterat några saker jag borde kika på, som jag önskar dina åsikter och tankar om.

1. Jag har tänkt byta ut slidskivan mot en med 10 mm hål. Jag vet inte alls hur jag går tillväga för att dela på motorn. Finns det någon instruktion att tillgå för detta?

2. Kopplingen slirar när jag kickar igång den, visst skulle det kunna hjälpa att fixa detta?

3. Gummipackningen i änden på chokevajern saknas, och jag har sett åtskilliga förklaringar på att den enkelt kan fixas, men jag kan för mitt liv inte se hur den monteras på vajern. Finns det en bild på hur den monteras?

4. Nu sitter det en kolv med två ringar i motorn. Jag vill minnas att det var tre ringar när jag fick mopeden, och att jag bytt kolv. Kan det öka kompressionen, och därmed orken i motorn om jag monterar en kolv med tre ringar på nytt?

Stort tack, Med vänlig hälsning.

/Kenny

 

Svar: Lösningen på en så trött moped är nog inte att trimma den utan att hitta orsaken till varför den är så slö och svag. Jag kör normalt en enväxlad Monark Monarped (från min morfar!) som jag haft sedan tonåren (ett tag sedan nu) och trots att den, precis som din, bara ha 0,8 hästkrafter är det sällan jag måste hjälpa till med pedalerna. Och då kör jag ju alltid på högsta växeln eftersom den saknar en etta att lägga i när det går uppför.

Jag förstår av din beskrivning att något är fel – den ska inte vara så där. En moped som är så trött som din skulle inte gått att sälja 1957. Den slidmatade motorn är svårtrimmad och fick därför snabbt epitetet "slö" av dåtidens mopedtrimmare, men faktum är att den slidmatade motorn ska vara en bra backtagare även om man får ta reklam med några nypor salt ibland.

Börja med att kolla tändningen. Brytarna ska öppna när kolven har 2 – 2,5 mm kvar till övre dödläget. Kolla att avgasröret, avgasporten samt ljuddämparen inte är tilltäppta av sot. Beroende på vilken förgasare du har så bör huvudmunstycket har storlek 56. Se till att detta munstycket är fritt från föroreningar. Ställ upp mopeden på stödet och snurra på hjulen. Om hjullagren har gått sönder så kan det kärva rejält och det har man inte råd med när motorn bara ger 0,8 hk.

Om kopplingen slirar kan det vara för mycket olja i motorn – eller fel sort. Lameller kan givetvis ta slut men man kan höja friktionen genom att rugga upp både fiber- och stållameller med fint slippapper. Man kan även testa med en Mc-olja, exempelvis SAE 10w-30 då dessa är gjorda för att fungera ihop med en koppling.

Nu vet jag inte riktigt vilken gummipackning som avses, men det sitter en i änden på chokekolven som brukar lösas upp och gå sönder. Är den dålig eller saknas kan det vara orsaken till att mopeden går dåligt. Kolla i tidigare frågan Förgasarpackning till Husqvarna Cornette

När det gäller kolven så var det flera motortillverkare som verkade tänka "ju fler desto bättre" när de konstruerade kolvar, men skillnaden i kompression med två eller tre kolvringar är nästan obefintlig (Zündapp har bara en kolvring).

Om du vill dela motorn så finns det en komplett reparationsanvisning för Husqvarnas "Äggmotor" i del 2 av Stora Tvåtaktsboken.

Jim Lundberg

Husqvarnas slidmatade motor är svårtrimmad - men ska klara backar utan större problem.

I del 2 av Stora Tvåtaktsboken finns en komplett reparationsanvisning för Äggmotorn (och 29 andra motorer).

On
Off

24 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

2 kommentarer

Andercz: Den andra frågan har varit uppe många gånger, sök på BAKLAMPA, så får du många träffar, t.ex : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170407/varfor-brinner-baklampan-nar-man-blandar-av/

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206