Lamellkork till ILO 150 cc

Fråga: Hei! Jeg har et problem med kopplingen på denne.ILO mg150l motor, prøver å finne kork til kopplingen. Vet du målene på korken (tykkelse og storlek)?

Hva slags kork det skal være og hvor man kan få kjøpt den? Har prøvd å lage av vinkork men den begynte å slire etter kun få turer.

Mvh

Hein-Inge Graaberget, Norge

Svar: Vanlig vinkork ska fungera bra i den här typen av kopplingar där motoreffekterna är låga. Men då ska det vara äkta kork – alltså inte granulerad kork (hoplimmade korksmulor). Viktigt är att man ser till att planslipa korkbitarna efter montering så att alla korkar når ut till stållamellen för maximal kontaktyta,

Jag har tyvärr inga mått (måler) på korkarna till ILO 150 cc, men höjd och bredd på korkbitarna bör vara cirka 2 mm större än hålet de ska sitta i. För att kunna pressa in dem i sina hål måste man först lägga korken i varmt (inte kokande!) vatten en stund så att de mjuknar.

Korkarna ska sticka ut lika mycket på varje sida av lamellen och när de har torkat ska man planslipa dem mot ett plant underlag – exempelvis en glasskiva. Använd fint (korn 240 – 400) slippapper. Tjockleken kan jag inte svara på men det brukar synas i kanterna på kopplingskorgen (se nedre bilden) var lamellerna legat mot och utifrån detta kan man lätt räkna ut hur tjocka de ska vara.

Men även oljan kan få korrekta lameller att slira. För hög oljenivå är ett exempel på detta. I dessa motorer rekommenderades ofta att man skulle använda en motorolja i växellådan (girkassen) och dessa oljor är ofta ”halare” än transmissionsoljor. Då kan man testa med en motorcykelolja avsedd för moderna motorcyklar åd dessa oljor är framtagna för att fungera ihop med kopplingar.

Mer om korkbyte kan du läsa om i Så byter du lamellkork på din NV Autoped

Jim Lundberg

Efter många mil så ser man var lamellerna (röda på bilden) har legat mot i kopplingskorgen och utifrån det kan man lätt räkna ut hur tjocka lamellerna ska vara.
Rulla till toppen