Varför är det hål i förgasaren?

Fråga: Hej, hej! jag har en Sachs 98cc med F & S-förgasare. För ett tag sen upptäckte jag att det droppade bensin ur den, trodde det var från flottörhuset först men efter närmare titt så upptäckte jag att det kommer från ett litet hål som finns i trottelhuset.

Har sett att det finns ett par tidigare frågor om detta men inga direkta svar om vad hålet egentligen är till för. kanske har någon svaret nu?

Mvh

Simon

Svar: Jag tror att svaret finns i en av kommentarerna i den fråga som du hänvisar till:

Signaturen ”Anonym” skriver där så här i kommentarsfältet:

”Hålen är för tillsatsluft eller s.k. emulsionsluft. Finnes på de flesta förgasare utöver Zundappbingen även Sachsbing samt Pallasförgasarna där emulsionsluften går genom trotteln.

Systemet är för bättre förgasning och funktionen är att ge luft till nålmunstycke/spridare så att en fet bränsleluftblandning ges istället för ren bensin och då kommer det lättare blandas med luften som kommer från luftfiltret och förgasarhalsen.

Den här funktionen finns i en mer komplicerad version i Volvo B18 typ A motorn med Zenith VN förgasaren där tillsatsluften styrs från en membranventil på sidan av förgasaren. Med tiden kan det där membranet hårdna och då blir gasresponsen sämre men felet ordnar sig om man då byter ut membranet. Jag har försökt få såna hårdnade membran mjuka i nån vätska men det var inte så lätt”.

Nu vet jag inte om den namnlöse insändaren även avsåg hålet i botten på blandningskammaren som trottelhuset även kallas. F & S (Fichtel & Sachs) – förgasaren har ju en lite udda lösning där huvudmunstycket även fungerar som spridarmunstycke och då saknar trotteln även en nål.

Huvudmunstycket ”M” kommer in på sniskan i en slits i trotteln och ju mer man gasar – desto mer av munstycket exponeras för den passerande luften. Hålet i botten av blandningskammaren står ju öppet oavsett hur trottel högt eller lågt trotteln står till skillnad mot de två hålen som sitter högre upp, och från sidan.

Om hålet i botten ska ge emulsionsluft (förbättra blandningen av luft och bränsle) eller bara är en avtappning för kondenserat bränsle som samlats i botten av blandningskammaren vågar jag inte svara på. När man gasar (särskilt vid snabba gaspådrag) så minskar undertrycket i förgasare, insug och vevhus vilket kan leda till att bränslet kondenserar på alla metallytor eftersom kok- och flampunkten på bränslet höjs om rådande tryck stiger.

Detta utnyttjas i vissa förgasare som en slags ”accelerationspump” där man har en liten försänkning runt nålmunstycket där kondenserat bränsle får samlas. När man sen gör ett hastigt gaspådrag sveps detta bränsle med av luftströmmen vilket leder till att motorn inte suckar eller hostar innan varvet och gashastigheten ökar.

Jim Lundberg

F & S-förgasarens huvudmunstycke ”M” tjänstgör även som spridarmunstycke då det ligger på sniskan i blandningskammaren. Trotteln har då ett urtag som gör att denna kan gå ner i botten utan att krocka med munstycket. Ju högre trotteln lyfts upp, desto mer av munstycket exponeras för den förbirusande luften.
Scroll to Top