
Fråga: Hej. Efter läsning av de tydliga och välformulerade; ”Tanktätning eller svetsning på läckande Compact?” Experten / 1 november 2021 och ”Min Crescent Compact läcker bensin” Experten / 15 april 2020 / kommer följande fråga som gäller:
En Monark Compact 1252 otrimmad med originalmotorn 50/3 KFS har börjat läcka bensin när kranen är öppen.
• Det förefaller komma en del ovanför bensinkranen. Med den mängd som kommer verkar det som att läckan finns på annat ställe/flera ställen.
• Byte av bensinslang gjorde ingen skillnad.
• Den körs på alkylat med noggrann manuell inblandning av tvåtaktsolja från CircleK.
1. Var är/uppstår det ”klassiska bensinläckaget vid tanken och motorfästet”? Finns det endast en svag punkt och i så fall var?
2. Det är inte många drifttimmar sedan den fick en professionell service inklusive förgasaren. Det är i och för sig några år sedan, den används endast sparsamt några veckor per år och förvaras i källare med min +10C på vintern. Kan det vara en kombo med flottören som medvållande?
Tacksam för återkoppling och felsökningstips.
Bästa hälsningar
Olle
Svar: Om vi börjar med det klassiska stället där Compacter läcker bensin så är det i svetsen där motorfästet är fäst vid ramen/tanken (se pilarna på bilden nedan) där det ibland uppstår sprickor. Om det läcker där så kan det även rinna på insidan av detta motorfäste. Det beror lite på var sprickan sitter. Bensin har en rejäl förmåga att krypa på ytor och ska man jaga läckage ska man torka av alla ytor med en ren trasa och snarast pudra på ett lager talk eller liknande. Där det läcker blir talken mörkare.
Men då bensin kryper i alla riktningar (inte bara nedåt) så kan exempelvis ett läckage i bensinkranens gänga leda till att det även blir fuktigt ovanför kranen. En bensinkran kan vara tät när den är stängd, men ändå läcka bensin på utsidan när den är öppnas. Att det skulle läcka på flera ställen på mopeden är möjligt men osannolikt.
Om flottören läcker så rinner det inte ut bensin på utsidan av förgasaren utan då droppar det ur ett litet mässingsrör som sitter innanför luftburken (bild längst ner) och sedan vidare ner i skålen på motorblocket där bensinen slutligen rinner ut genom ett hål i blocket ovanför kedjedrevet. En del bensin kommer även att rinna ner i vevhuset via insuget så att motorn blir rejält sur efter ett tag.
Men det finns ytterligare ett alternativ. Ett par läsare har berättat för mig att deras bensinkranar börjat läcka när de tankat alkylatbensin. Jag har inte testat detta själv, men det kan ju vara en indikation på att alkylatbensinen antingen angriper kranens packningar eller helt enkelt tar sig förbi packningarna. Testa med att tanka vanlig mackbensin och se om läckaget upphör.
Jim Lundberg

