Zündapp KS 50 läcker olja ur ljuddämparen

Fråga: Hej. Har ett knepigt problem. Min Zündapp KS 50 läcker olja vid skarven på ljuddämparen bak, ej svart kletig olja utan den ser ut som ny. Den ryker ej onormalt och den går bra. Funderar om jag ska prova och byta högra packboxen?

Det kommer ganska mycket olja om man tar bort bakre delen på ljuddämparen. Motorn har inte gått så långt och är plomberad med något gult klet vid växelklockan så det tar emot att riva högra sidan i onödan.

Mvh Peter

Svar: Att det kommer olja ur avgasröret på en tvåtaktare är tyvärr ganska vanligt med tanke på oljeinblandningen i bensinen, men det finns gränser även här. Att det kommer större mängder olja ur avgasröret kan bero på:

  • Att gnistan är svag så att förbränningen inte blir fullständig
  • Att man kör på en racingolja som inte förbränns helt i en otrimmad motor
  • Att man har för mycket olja i bensinen
  • Att man har för stort huvudmunstycke
  • Att luftfiltret är smutsigt/igensatt

Även vinterkörning kan ge ett slabbigare avgasrör då den kalla fartvinden kyler ner avgasröret så att både olja och vatten kondenseras inne i bakre regionerna för att sen sippra ut i skarvar och hål.

Men oljan brukar för det mesta vara svart av sot. Kan det vara så att du har en ny och oanvänd ljuddämpare där olja och sot ännu inte hunnit samlats där? Det bör inte vara packboxen på transmissionssidan (där växellådsoljan finns) som släpper in olja i vevhuset eftersom oljan måste passera cylindern och förbränningsrummet för att kunna hamna i avgasröret och då borde det ryka rejält om avgaserna.

Har de testat med att blanda in mindre olja i bensinen? Zündappmotorn har ett nållager vid kolvbulten och kan därför köras med endast 2 procent olja i bensinen. Och undvik racingoljor som visserligen smörjer väldigt bra, men som ofta ”överlever” förbränningen på en enhästarsmotor.

Om du ändå behöver byta packboxen så kan du titta på artikeln Så byter du lameller på din Zündapp. Där ser du hur du tar bort transkåpan. Packboxen går att byta utan att ta bort kopplingskorgen (på Zündapp måste motorn klyvas för att ta bort kopplingskorgen) även om det är lite pilligt att dra ur packboxen (se bild längst ner)

Jim Lundberg

Det är tyvärr vanligt att en viss mängd tvåtaktsolja kommer ut oförbränd i avgasröret och droppar ut i hål och skarvar. Men om det står och droppar ur röret efter varje åktur kan något vara fel (se text ovan).
Man kan dra ur en packbox ur sitt hål för att slippa klyva motorn och pressa ut packboxen från insidan. Man gör då ett par hål med en borr eller syl (sylen ger inget borrspån som kan hamna i lagret innanför packboxen). Sen drar man i plåtskruvar i hålen och drar ur packboxen med en tång. Man måste bara se till att man inte skadar lagret innanför som ligger hyfsat nära.
Rulla till toppen