Hjullager till Apollomoped från 1955

Reklam för Apollo från 1956.

Fråga: Hej! Jag har börjat renovera en Apollo-moped, ca 1955 tror jag. Jag har börjat söka nya lager till främre navet och styrleden, Tror ”kulring” är rätt namn på dessa lager. Hur mäter och beskriver man måtten på dessa?

Jag har mycket svårt att hitta kulringar exakt som mina gamla som jag mätt så gott jag kunnat: Nav YD 25,9mm ID 21,1mm 7st kulor 6,3mm Styrled YD 37,3mm ID 32,4mm 12 kulor a 4,75mm. Förstår att vissa mått troligen ska anges i tum. Vad är viktigt för nya ersättningskulringar?

/Stenbumling

Svar: Det sitter i huvudsak två olika typer av lager i äldre mopeders hjul: spårkullager och uppbyggda lager av ”cykelmodell” med lösa delar. Troligtvis avser du de senare som har en lagerbana i navet, en gängad kona på hjulaxeln samt den kulring med kulor du nämnde. Kulringen är alltså bara en del av hela lagret. Denna typ av lager har ofta tummått.

Dessa lager med lösa delar utsätts dels för slitage, men har även en tendens gå sönder. Den yttre lagerbanan i navet brukar spricka och på lagerkonan brukar den härdade ytan flagna av. Då hjälper inget byte av kulor utan samtliga delar måste bytas ut.Lagerbanorna i styrhuvudet kan finnas hos diverse mopedföretag. Kolla även med Rösebäckens Cykel & Motor.

Men om lagerbanorna och konorna är i bra skick kan det räcka med byte av kulor. Om själva hållaren i kulringen är hel kan man pilla ur kulorna och klämma i nya. Lösa kulor finns bland annat hos Jacking AB (telefon 0227- 133 22). Mät de gamla kulorna noga med ett skjutmått då det finns massor av dimensioner på kulor som ofta ligger någon tiondels millimeter från varann. De kulor du nämner är då 1/4″ (6,35 mm) samt 3/16″ (4,76 mm).

Skulle däremot hållaren eller lagerbanor och konor vara defekta får man leta upp en cykelverkstad som fortfarande håller på med lite äldre cyklar. En annan variant är att byta ut cykellagren mot spårkullager vilket är en relativt enkel operation. Man kan läsa mer om detta i artikeln Bygga om hjullager på Monark Skoterett

Jim Lundberg

Lagerkonor slits, precis som alla andra lager, men har tyvärr en tendens haverera i förtid då själva lagerbanan ofta flagnar av . Det är alltså den härdade ytan som spricker och ramlar bort.
Även lagerbanorna i dessa lagringar av cykeltmodell har en tendens att haverera innan de är utslitna. De vill gärna spricka där kulorna löper.
Kulringen består av en hållare i plåt med ett antal kulor. Om hållaren är hel är det enkelt att pilla i nya kulor.
Rulla till toppen