Ställa tändning på DKW 98 cc

Fråga: Jeg begynner å bli litt gammel, 92, men stødig oppegående og vil overlate min siste DKW sykkel, 98cc lettviktare 1938 model til mitt barnebarn Henrik som gjerne vil lære seg å mekke istand sykkelen.

Men vi har problemer med tenning.

Mener å huske at Jim i mekarhørnet har skrevet en artikkel om rep og innstilling av denne. Er det mulig å få tak i denne slik at ivrige Henrik og jeg kan komme igang?

Hilsen

Thorbjørn Moberg, Oslo

Svar: Jag har tagit upp ämnet om tändningsinställning ett flertal gånger i Classic motor. Vi har tyvärr inte kvar så gamla nummer så man får kolla med vänner och bekanta om de har sparat dem. De brukar även dyka upp på marknader, loppisar och på Tradera. Här är en lista på några av de tidningar som behandlar tändsystem och hur man justerar dem:

  • Nummer 11/1992
  • Nummer 3/2005
  • Nummer 5/2009
  • Nummer 3/2011
  • Nummer 2/2022

Det finns även en beskrivning på Classic motors hemsida som heter Ställa tändningen på moped.

Tyvärr så har jag inga uppgifter till din motor vad det gäller förtändning, brytaravstånd och abriss, men generellt så brukar förtändningen ligga på 3 – 5 mm på liknande motorer och brytaravståndet på 0,30 – 0,40 mm. Abriss kan vara all mellan 3 – 12 mm beroende på typ av tändsystem och hur många magneter det är i svänghjulet.

Men om tändspolen och kondensatorn är gamla (från 1938?) så skulle jag rekommendera att låta testa dessa i en tändspoleprovare om ni inte får en stark gnista med enbart justeringar.

Jim Lundberg

Rulla till toppen