Nya regler för cykel med påhängsmotor?

Ingemars Crescentcykel med Fuchs påhängsmotor som han ägt sedan 1950-talet. Den har lyse, tuta samt två oberoende bromsar.

Fråga: I mitt surfande på nätet hittade jag plötsligt 10 år gamla inlägg som handlade om regler för att få köra cykel med påhängsmotor och att man måste ha haft en obruten försäkring sedan 1961. Jag har haft min Crescent med Fuchs FM 40S (1952) sedan mitten av 1950-talet och den är fortfarande farbar, men har bara varit försäkrad de senaste 5 åren. Har ställt upp på några rallyn, men nu blir jag lite orolig när jag läser inläggen och Jim Lundbergs svar. Har bestämmelserna möjligen klarnat?

Ingemar Lindström

Svar: Jag har lyssnat runt lite, och tyvärr så gäller samma regler som förr – att man måste haft en obruten trafikförsäkring på sin cykel med påhängsmotor sedan 1961. Trafikförsäkring måste man ha för att köra denna typ av motorfordon på allmän väg och försäkringsbolagen är dessutom tvungna att teckna en trafikförsäkring om man begär det. Men det är den enda försäkring man i så fall får teckna på en cykel med påhängsmotor. Inte brand- stöld- och övriga försäkringar.

Så långt försäkringen. Sen är det upp till polisen om de vill ta till några åtgärder när man kommer puttrande på en cykel med påhängsmotor som inte längre är godkänd. Som du förstår kan jag inte ge några råd om hur du ska göra. Beslutet ligger hos våra politiker och där känns det lite som att våra påhängsmotorer (som en gång ”satte hjul” på Sverige) är rätt lågprioriterade.

Jim Lundberg

Rulla till toppen