Får man mer effekt med mer tvåtaktsolja i bensinen?

Får man högre effekt i motorn om man fyller på med mer tvåtaktsolja än rekommenderat? Eller får man bara mer rök och slabb?

Fråga: Hej Experten! Nu önskar jag få din enorma kompetens gällande ett ärende som många älskar (både ämnet och lukten) – tvåtakt och oljeblandning! Mer specifikt min kära Moped Crescent Compact med en 60cc cylinder och en 17mm Bing.

Vad anser du om att köra en högre oljeblandning än normalt på en inkörd tvåtaktsmotor som kräver oljeblandning i tanken? Nu talar jag 6-8%. Vissa säger det ger mer effekt då oljan tex tätar ringen mer och ger motorn högre kompression.

Vissa är av den åsikten det gör ingenting och istället sänker bränslets oktan och/eller kladdar ner motor och miljö.

Vad anser du?

Mvh Fredrik

Svar: Jag tycker mer att det låter som ett påstående från de tangentbordsingenjörer som sitter på nätet och sprider påståenden. Men det är ju lätt att testa själv. Kör fem, tio gånger en sträcka på 100 – 200 meter med stillastående start och låt en kompis vara tidtagare. Gör om det hela med högre inblandning av olja och jämför resultaten.

Att ersätta den energirika bensinen med smörjolja (som dessutom inte förbränns helt) som en slags energibooster låter motsägelsefullt. Visst kan en ökad oljemängd förbättra tätningen mellan kolven, ringarna och cylindern, men om dessa delar är i bra skick så är läckaget försumbart – något som dessutom minskar med ökat varvtal eftersom tiden för läckage minskar ju snabbare kolven rör sig.

Jag kan tänka mig två saker som möjligtvis kan leda till denna typ av påståenden:

  1. I instruktionsböcker till gamla motorcyklar (typ 50-talet) så står det ibland att man ska öka oljeinblandningen vid tävlingskörning. Men detta var för ökad smörjning – inte effektökning.
  2. Ett gammalt trick för att avgöra om det är ventiler eller kolvringar på fyrtaktare som är slitna är att droppa i lite motorolja i cylindern vid kompressionsprovet. Ökar inte kompressionen så är det ventilerna som läcker – ökar kompressionen är det kolvringarna som läcker – och som då får tillfällig hjälp med tätningen av oljan.

Möjligtvis kan detta ligga till grund för ”kompressionsteorin”. Skulle det vara så enkelt att ”trimma” mopeden med lite extra olja skulle nog alla göra det.

När det gäller oktantalet så vet jag inte vad oljan gör med detta, men oktantalet är inte ett mått på hur energirik bensinen är utan hur motståndskraftig den är mot självantändning :(knackning). Ju högre oktantal, desto mer ”svårantändlig” kan man lite förenklat säga. Om då en ökad mängd tvåtaktsolja skulle sänka oktantalet skulle det i princip betyda att oljan är mer lättantändlig än bensinen… Men jag passar på denna fråga. Fast man kan ju väga in att kompressionsförhållandet på (otrimmade) mopeder är lågt – ofta runt 6:1 till 9:1 så något högoktanigt bränsle behövs inte. Man rekommenderar ju vanligtvis 95 oktan till tvåtaktare.

Men jag kan skriva under på att ett ökat oljeinnehåll smutsar ner både motorer och miljö. Vill man ha ett kladdigt avgassystem, loppa på stiftet och fylla bakomliggande kompisars lungor med oförbränd olja så är det bara att hälla i mer olja.

Jim Lundberg

Visst kan olja täta kolvringarna något, men knappast så mycket att motorn går märkbart bättre på grund av ökad kompression. Till saken hör att mer olja ger mer rök viket leder till ökad fyrtaktning. Dessutom sitter energin inte i oljan utan i bensinen. Då är det effektivare att byta kolvringar – eller att plana toppen.
Ett av tvåtaktsmotorernas största problem med oljan i bensinen är sotbildning i motor och avgassystem. Något som inte blir bättre av mer olja.
En annan tvåtaktsåkomma är ”loppa på stiftet”. Loppan består av vägdamm och sot från oljan i bensinen. Ju mer olja, desto större risk att få loppa.
All olja förbränns inte och så här kan det se ut efter en tids körning. Mängden olja i bensinen? 3 procent!
Rulla till toppen