Victoria EM 50 som rusar upp i varv när man frikopplar

Demontering av mellanaxeln i Victoria EM 50 (Zweirad Union).

Fråga: Hej igen, har fortfarande problem med att min Victoria EM 50 rusar i varv när man frikopplar. Gasvajer och kopplingsvajer ligger inte bredvid varandra men motorn rusar i varv när kopplingshandtaget är inne. Jag funderar på om det kan vara någon packbox som inte är tät. Kan det vara så?

Mvh Christian

Svar: Det var ett delikat problem som du fått på halsen. Om man går in på ”tjuvluftsspåret” så kunde man ju tänka sig att vevaxeln rör sig axiellt när man frikopplar och att det skulle kunna påverka slitna packboxar, eller spår i ramlagertapparna, men det skulle förutsätta att kopplingen satt monterad på vevaxeln som på Puch, NSU, Vespa med flera.

Fast kopplingen på en EM 50-motor sitter på mellanaxeln och påverkar därför inte vevaxeln. När man frikopplar en EM 50 så trycker man med en excenter på kopplingsaxeln i vänstra blockhalvan på tryckstänger inne i mellanaxeln som i sin tur trycker ut kopplingens tryckplatta på motorns högra sida. Om man skulle leka med tanken att blockhalvorna är dåligt ihopdragna med sina skruvar så skulle det kunna bli så att kraften från kopplingsaxeln gör så att blockhalvorna tillfälligt pressas isär så att det kan dras in tjuvluft till vevhuset så att tomgången ökar av tjuvluften.

Men… Om blockhalvorna inte sitter dragna mot varandra så skulle oljan i växellådan dels rinna ut på marken, dels sugas in i vevhuset. Det senare skulle ge kraftiga moln av blårök ur avgasröret och troligtvis ett neroljat tändstift.

En annan grej kan vara att axialspelet på mellanaxeln är negativt – alltså att axelns lager sitter i spänn. Då kan kanske kraften från kopplingsarmen och tryckstängerna ”lätta på trycket” för lagren på mellanaxeln så att dessa snurrar lite lättare. Detta kan du lätt testa. Ta ur tändstiftet och demontera svänghjulskåpan. Lägg i friläge och vrid på svänghjulet med handen. Om det går lättare att snurra på svänghjulet med indragen koppling är det något som är för tajt inne i motorn.

Någon som har andra teorier om Christians motor? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen