Hastighetsmätardrivning till Mustang Mamba

Mustang Mamba från 1972.

Fråga: Hej, jag har en Mustang Mamba från 1972. Undrar om du kan hjälpa mej med min Mätardrivningsats. Är det samma som KS 50 nere i motorn?

Tacksam för svar

Lasse

Svar: Hastighetsmätarna till äldre mopeder har en standardiserad utväxling som är sådan att hastighetsmätarvajern ska rotera exakt ett varv per meter körd vägsträcka för att mätaren ska visa rätt. Tittar man under exempelvis en VDO-mätare så står det W 1.0 vilket betyder att mätaren endast visar rätt hastighet och körd vägsträcka om vajern som driver mätaren roterar ett varv på en meter körsträcka.

Detta innebär att mopedtillverkarna måste anpassa sina mopeder till dessa mätare. På en del mopeder tar man ut drivningen på framhjulet, på andra mopeder från motorn. Men gemensamt för dessa är att drivningen snurrar ett varv per meter – så länge man inte ändrar på hjulstorleken, eller drevar om mopeden om drivningen sitter på motorn.

Skillnaden mellan en Mustang Mamba och en Zündapp KS 50 är hjulstorleken. Mamban har 15-tumshjul medan KS 50 har 17-tumshjul. Om drivningen till mätaren sitter i Zündappmotorn så kan drivningen ha olika utväxling beroende på vilken moped som motorn ska sitta i. Men det är inte säkert.

Enligt Mustangs reservdelskatalog för Zündapp 278-motorn ska det lilla drevet (till vajern) i drivningen ha 12 tänder och det stora ringdrevet (på utgående axeln) ska ha 6 ingångar/tänder. I Zündapps reservdelslista för KS 50 (också 278-motorn) står det enbart att det lilla drevet ska ha 12 tänder, men ingen uppgift för det stora ringdrevet, men troligtvis är det samma som på Mustangmotorn och då bör du kunna ta drivningen från en KS 50. Men… drivningen i Zündappmotorn kan se olika ut (se bild nedan) så se till att du får rätt.

Vill du kolla att det blev rätt så mäter du upp en sträcka på exempelvis 10 meter (ju längre, desto noggrannare). Sen lossar du vajern vid mätaren och sätter dit en liten tejpbit som en ”flagga” på vajeränden. Rulla nu mopeden de tio metrarna. Om vajern snurrar exakt tio varv på den sträckan är utväxlingen korrekt.

Jim Lundberg

Hastighetsmätarna till de flesta äldre mopeder är gjorda för en och samma utväxling och det är att hastighetsmätarvajern måste snurra exakt ett varv per meter körsträcka för att mätaren ska visa rätt. Det framgår av märkningen (inringad) W 1.0 som står för Wegdrehzahl (färdhastighet) på tyska.
Två olika typer av hastighetsmätardrivning till Zündapp.

Mer om mopeder och hastighetsmätare

Hur demonterar man visaren på en VDO hastighetsmätare?

Svajig hastighetsmätare på min moped

Byta hastighetsmätare på moped

Hastighetsmätaren har slutat fungera på Monarped

Rulla till toppen