
Fråga: Hej! Har en tvåväxlad Flinta, och efter att ha bytt samtliga lager i motorn kan jag konstatera att det vinande missljudet från motorn kommer från kuggtransmissionen, vilket också beskrivs här:
Nytillverkade drev/kopplingskorg verkar dock inte tillgängliga så jag undrar om det finns någon annan lösning för att minska missljudet. Tyvärr har jag ingen historik om motorn men jag tycker inte att det ser speciellt slitet ut. Kuggarna på primärdrevet verkar dock lite ojämt slitna. Har provat att vända på drevet men det blev närmast värre.
Kan de nöta in sig tids nog, eller ska man slipa/smärta försiktigt där man ser att kontaktyta är för att kanske få en större ”ny” kontaktyta, eller är det bara att leva med det?
Andreas
Svar: Det behövs inte mycket för att dreven ska ge ifrån sig oljud. Vissa motorer har därför färgmärkning på vevaxeldrev och kopplingskorg så att dessa paras ihop på fabriken när motorerna sätts ihop. Ett drev med blå färgprick ska sitta ihop med en kopplingskorg med blå färgprick och så vidare.
När man tittar närmare på ditt drev så ser man att det uppstått skägg i ytterkant på kuggarna vilket det inte blir vid normalt slitage. Jag tror att din motor gått en längre tid med för lite – eller ingen – olja i växellådan. Det kommer nog inte ”gå till sig” när det ser ut som det gör. Jag har en Sachsmotor som gav ifrån sig ett vinande ljud efter renovering. Motorn är ett hopplock av flera motorer. Efter 250 körda mil inser jag att ljudet inte kommer att försvinna, eller ens avta.
Man kan kanske förbättra det hela med märkfärg på kuggarna som visar kontaktytorna och sedan putsa med ett keramiskt eller diamantbryne tills kontaktytorna blir maximalt stora. Men det är tidsödande med många kontroller och det är ändå inte säkert att det blir tystare eftersom kuggarna ska ha en viss form för att tyst ”rulla” i och ur varandra. Testa hellre med ett annat vevaxeldrev – eller med att byta både drev och kopplingskorg. Det brukar finnas på marknader och liknande.
Jim Lundberg
Relaterade länkar:



