Montera spårkullager i hjulen på Rödqvarna

Fråga: Jag kommer att montera in kullager i framnavet på min Husqvarna Rödqvarna från 1952 och skulle vara behjälplig med en sprängskiss på de olika delar som behövs. Har förstått att det skall vara en distans mellan lagren, men utanför lagren då mot framgaffeln och mot bromstrumman? Gissar att distansen skall ligga mot innerringarna på lagren och då måste väl någon distans ligga mellan innerring och gaffel alternativt trumma?

Tacksam för skiss!

Jan Erik Axman

Svar: När man monterar spårkullager i hjulnaven måste man ha ett distansrör (grått) mellan lagrens innerringar som är några tiondelar längre än avståndet mellan lagrens ansatser (botten) i navet. Detta för att lagrens innerringar inte ska ligga i spänn relativt ytterringarna när man drar åt muttrarna på hjulaxeln. Om måttet mellan lagerhålens bottnar (”A” på skissen) exempelvis är 100 mm ska distansröret mellan lagren vara 100, 2 – 100,5 mm.

Originallagren med dess konor fungerade ofta som distanser ut mot bromssköld (röd) och gaffel och här får man helt enkelt mäta sig fram. Innanför bromsskölden kommer det att behövas en distans (gul) som är så bred att bromskölden går fri från navet med någon millimeter.

Sedan får man mäta avståndet mellan gaffelbenen (”B” på skissen) för att se hur breda distanser (gula) det ska vara på vänster och höger sida för att fylla upp avståndet mellan gaffelbenen. Använd avtätade lager – helst med gummitätningar som har ändelsen ”2RS” i slutet av beteckningen (RS = Rubber Seal) så kommer inget fett att läcka ut och inget vatten att läcka in.

Jim Lundberg

Hjulaxel med distans mellan lagren.
Avtätat spårkullager som håller kvar fettet och hindrar vatten att tränga in. Perfekt som hjullager.

Relaterade länkar:

Rulla till toppen