Monark Monarped där ljuset blir svagare

Fråga: Hejsan! Jag har en Monarped från 1959 där bak- och framljus har sakta men säkert liksom dalat och nu inte lyser alls. Jag är verkligen inte hemma på den elektriska delen när det handlar om mopeder men det känns ju spontant som att det är något med ledningarna eller spolen snarare än lamporna. Är jag helt ute och cyklar?

Henrik Järvegård

Svar: Det kan vara något så enkelt som att det är glapp eller oxid i någon anslutning. Det kan även vara så att det blivit kontakt mellan jord (ramen) och någon strömförande kabel, till exempel under ljusomkopplaren eller innanför tändplattan. Jag har varit med om att det blivit kortslutning inne i framlampan där halvljustråden har kollapsat och lagt sig mot den lilla skål som ska avskärma ljuset. Om detta är felet så ska lyset bli normalstarkt om man slår över till helljus.

Svänghjulsmagneter från efterkrigstiden brukar inte tappa magnetismen i första taget även om det kan hända om man kör en längre tid med kortsluten ljusspole. Fast då har man inget lyse alls.

Men testa först på följande vis: Lossa den gula kabeln (kommer från ljusspolen) så nära motorn som möjligt. Ta en 15-wattslampa på 6 volt och anslut denna till den ände av kabeln som kommer från motorn. Enklast är att hålla kabeln mot lampans metallsockel och hålla lampans ena kontakt mot motorblocket med motorn igång. Om allt är bra inne i motorn ska lampan lysa normalstarkt och då sitter felet högre upp – alltså i kabelstammen, i lamphuset eller i ljusomkopplaren på styret.

Om lampan inte lyser när man kopplar den direkt på den gula kabeln från motorn så ligger felet innanför svänghjulet. Det händer ibland att den gula kabeln blir liggande mot vevaxeln bakom tändplattan och då kommer axeln snart att nöta hål i kabelns isolering tills koppartrådarna kommer fram och jordar mot axeln. Ljusspolar går sällan sönder, men inget varar ju för evigt och det kan hända att den tunna lacken på koppartråden i spolen skadas av värme och vibrationer så att några spolvarv får kontakt med varandra och det räcker för att spolen ska sluta fungera.

Jim Lundberg

Ljusspole till moped. Standardkulör på kablarna från dessa spolar är gul. Nyare spolar än den på bilden kan även ha en extra lindning till bromsljus och har då även en grön kabel,
För att se var felet sitter så kopplar man bort den gula kabeln från motorn och ansluter den till en 15-wattslampa på 6 volt (samma effekt som framlampan) och sedan mot jord. Har lampan två anslutningskontakter så ska man bara använda den ena – annars drar lampan 30 watt (2 x 15) och det orkar inte ljusspolen driva. Lyser lampan normalt när man testar så här ligger felet högre upp i mopeden.

Relaterade länkar:

Rulla till toppen