
Fråga: Hej Putte här igen (Ja jag vet, det börjar att bli tjötigt). Det gäller som vanligt min Sachs 50/3 till min flakmoped. Motorn är ställd på 2 mm ö.d och det är fin gnista på stiftet. Jag har nu använt startgas för att lokalisera om den drar tjuvluft, och det gör den. Jag sprutar startgas på halsen på förgasaren in till cylindern och motorn går ner i varv.
Cylindern är helt ny, förgasaren är helt ny och jag har även bytt de tunna packningarna till 1 mm packning som jag har skurit till. Jag har bytt cylinder till den nya 60 cc 6 hk och bytt cylinderfotspackning, ändå så drar den tjuvluft. Nu är min fråga, hur mycket startgas skall jag spruta på, finns det några knep eller så? Allt är nytt och den drar tjuvluft likförbannat?
Tacksam för svar
Putte Andersson
Svar: Om det är 2 mm före övre dödläget så står tändningen som den ska. Jag är inte riktigt med på frågan om hur mycket startgas man ska spruta på Avsikten med startgasen är ju att hitta en läcka och om motorvarvet förändras när man sprutar på gasen så har man ju en konstaterad läcka – oavsett hur mycket eller lite gas man sprutar på. Detta förutsatt att man inte sprutar på så mycket att gasen hittar in i förgasaren den ordinarie vägen. Man kan även läckagetesta med en oljekanna även om det blir lite mer slabbigt. Fördelen med olja är att man mer exakt kan bestämma var det läcker. Oljan tätar tillfälligt och då påverkas motorvarvet.
Att allt är nytt är tyvärr ingen garanti för att det ska fungera. Det förekommer tyvärr nytillverkade mopeddelar från låglöneländer som inte är korrekt tillverkade. Några exempel är cylindrar som spruckit i två delar, kondensatorer som varit trasiga redan i butiken och förgasare där hålen för munstycken inte suttit exakt där de ska. För att nämna några.
Trimmar man en mopedmotor så kan den till och med gå sämre än med originaldelarna om trimdelarna inte passar ihop – eller är feltillverkade. Det har funnits trimcylindrar på marknaden som sålts som 5,5-hästars men som efter prov i bromsbänk visats sig leverera mindre än 2 hästar.
Jim Lundberg
Relaterade länkar:



