Flakmoped som dör när man gasar

Fråga: Hej. Kör en Sachs 50/3, 60cc, 17 mm Bing. Flakmoppe. Startar ok och har superfin tomgång. Men när jag kör kan jag inte ge 100 gaspådrag direkt utan att motorn blöddrar och lägger av. Släpper jag gasen kommer den igång fint igen. Särskilt på 3:an då den måste få komma upp i varv långsamt. Stressar jag den dör den direkt. Har justerbart munstycke och har försökt med fin-inställning så långt jag kan och tror inte jag har mer att hämta just där. Stiftet är chokladbrunt men har en tendens att bli lite ”blött”. Kan det vara huvudmunstycket som behöver bytas?

Tack!

Fredde P

Svar: Om du har ett ställbart munstycke så behöver du inte byta till ett fast munstycke. Det du kan göra är att stressa den, som du säger, så att den stannar. Ta sen ur tändstiftet. Om det är blött kan det vara så att gnistan inte orkar tända bränslet vilket i sin tur kan bero på klen gnista – eller att det kommer för mycket bränsle. Är stiftet däremot torrt så stannar motorn på grund av bränslebrist. Trottelnålen styr mellanregistret (halv gas) och vid gaspådrag.

Sen är det så att när man ändrar en motorns specifikationer (till exempel trimmar) så måste samtliga nya delar lira med varandra. Förgasaren måste lira med cylindern och cylindern måste lira med avgassystemet och omvänt. Har du ett avstämt avgasrör, ”trimpipa” som ger maxeffekt vid ett visst varvtal så måste även cylindern ge maxeffekt vid samma varvtal – annars kan de i värsta fall motverka varandra.

Chokladbrunt tändstift låter i och för sig bra när det gäller förhållandet mellan bensin och luft, men det beror på vilket varvtalsregister som gav den bruna färgen. Man kan testa detta genom att köra på halvgas i några kilometer och sedan stanna motorn i farten. Sen kollar man tändstiftet. Det stiftet talar om nu är blandningsförhållandet som i huvudsak styrs av trottelnålens position. Brunt stift = nålen sitter där den ska, svart stift = sänk nålen, gråvitt stift = höj nålen.

Sen gör man om det hela på full gas. Viktigt är att aldrig låta motorn gå ner på tomgång, utan man måste stänga av i farten även här. Brunt stift = rätt storlek på huvudmunstycket, svart stift = byt till mindre, gråvitt stift = byt till större.

Jim Lundberg

Relaterade länkar:

Trimmad Zündapp som dör när man gasar
Mustang Mamba som dör när man gasar
Puch Monza som dör när man gasar
Honda MT 50 som dör på full gas
Rulla till toppen