Vilken modell av Fram moped?

Fråga: Hej! Jag har kommit över denna guldklimp. Jag undrar om ni kan se vad det är för modell och kanske till och med ungefärlig årsmodell? FRAM ser jag ju och försökt hitta bilder på nätet, men hittar ingen modell jag tycker stämmer överens.

Håller på och renoverar motorn, har kollat i stora tvåtaksboken del 1 men blir inte riktigt klok. När jag delade motorn så gjorde jag det ”bakvänt”, alltså växeldreven osv sitter fast i ”fel” sida av motorblocket. Så det jag behöver göra är att få bort kopplingcentrum, men undrar om själva kopplingsdrevet/korgen bara går att dra av efteråt? Så kan jag driva ut axlarna från motsatt sida sen. Försökte först med att få ur spännstiftet ur växelringen för att kunna plocka av kugghjulen men det sitter som berg och vågar inte banka för hårt där.

Tacksam för hjälp 🙂

Ove Christensson

Svar: När det gäller modell och årsmodell så bör det vara en typ 42 eller 43 som var och en fanns i olika versioner (standard, lyx samt treväxlad). Årsmodellen kan var 1958, men googla på Fram modell 42 och 43 så kan du jämföra detaljer. Din Fram saknar bland annat kåporna över motorn samt kedjeskyddet. Vi har fått frågan av dig förut, så se även länken nedan.

När det gäller kopplingskorgen så går den inte att få bort förrän man lossat en låsring på motorns insida. Det framgår av texten (första spalten) på sidan 281. Man måste lossa navet på kopplingen (bild 15 i boken) för att komma åt låsringen på insidan av blocket.

Jim Lundberg

Oves delade motor.
Annons från 1958. Här står inget om modellbeteckningar men det bör vara modell 42 eller 43.
Sidan 281 i Stora Tvåtaktsboken, del 1.
För att få ur axeln måste navet tas bort. Det sitter på en kona på axeln. Antingen gör man som på bilden (bild 15 i boken) eller så får man tillverka en tjock bricka som man trär över navet och låser med en låsring i navets övre spår. Sen drar man av navet med en två- eller trearmad universalavdragare som man hakar fast i brickan.
För att lossa kopplingskorgen måste man lossa en låsring på insidan av motorn. Spåret för låsringen syns vid pilen.

Relaterade länkar:

Rulla till toppen