
Fråga: Jag har en Sachs 50/2 och har problem med kopplingen. Har monterat ihop motorn efter renovering och efter nya lameller och fjädrar i korgen så kan jag inte på kopplingsarmen ”öppna” kopplingen. Det hugger lite på kopplingsarmen och jag har beställt en ny då det fanns en tendens till ett litet urgröpt hål.
Men frågan är eftersom det är första gången jag totalrenoverat en motor, kan man med handkraft ”öppna” kopplingen på kopplingsarmen eller är det först när man får dit vajern som man orkar det? Eller är det för hårt tryck på de nya fjädrarna (standard)? Går lätt i korgen innan fjäderpaketet kom dit så inget som kärvar så.
Mvh Mats
Svar: Man måste ha rätt starka nypor om man ska orka frikoppla Sachsmotorn genom att enbart dra i kopplingsarmen ovanpå motorn. Men med en liten skiftnyckel som ”förlängare” ska det gå hyfsat lätt att dra runt armen.
Att det klickar eller hugger lite när man frikopplar beror på att tryckstången i mellanaxeln nöter fram en grop i kopplingsaxelns tryckyta. Man kan svetsa igen denna grop och planslipa ytan igen om man har tillgång till en MIG-svets.
För att få ur kopplingsaxeln måste man först dra ur niten med sin gummibricka som sitter ovanför kedjedrevet. När axeln ska ner i motorn igen bör man luta mopeden åt höger så inte tryckstången glider ut och blockerar hålet för axeln. När man bytt lameller bör man justera spelet i kopplingsmekanismen enligt skissen nedan.
Jim Lundberg





