
Fråga: Hej, får ej växlarna att funka efter jag montera ändstopptapp på EM 50-motor. Friläge, 2:an och 3:an går i men när man ska växla ner så går inte 1:an att få i. Jag har Stora tvåtaktsboken, del 2. Kanske det finns en lösning eller bara köra utan ändstopptapp?
Lars-Erik Blom
Svar: Om det är tappen som ska sitta i hålet på bilden ovan som avses så har den tappen till uppgift att begränsa växelpedalens rörelse uppåt och nedåt. Dels för att man inte ska trampa för långt och passera en växel, dels för att skydda växellådan mot överdrivna rörelser som kan skada dragkilen och dess mekanism. Visst går det att köra utan men då får man ta det varligt med foten.
Tyvärr så är konstruktionen av tappens infästning inte särskilt bra hos denna motor då godset runt tappen är för klent och vill spricka sönder om man är lite för hårdhänt – eller kör på något med pedalen. Därför brukar dessa motorer se ut som på bilden ovan.
Men problemet med att man inte får i ”ytterväxlarna” – alltså ettan eller trean – med tappen på plats beror för det mesta på att den lilla hårnålsfjädern som styr klinkan (den trekantiga delen som hakar tag i växelsegmentet) är stukad. Fjädern ska glappfritt nypa tag om styrtappen i växelmekanismens fasta del och samtidigt nypa tag om klinkans tapp. Gör fjädern inte detta kommer klinkan att svänga för sent vid växling och missa aktuellt hack i segmentet.
För det mesta kan man bocka tillbaka denna fjäder med hjälp av en liten tång. Viktigt är dock att fjäderns bägge ben ligger absolut parallella när den sitter på plats – alltså att bägge benen ligger dikt emot bägge styrtapparna.
Jim Lundberg




