MCB 1185 som inte vill starta

Fråga: Hej, Har en MCB 1185-1 1967 alt. 1968 års modell med en 2-växlad fotväxlad flinta. Mopeden är nu inne på tredje generationen i familjen och dags för grabben att använda den.

Mopeden har stått i ett antal år sedan den sist användes. Vi hade lite bekymmer med att få igång den men efter lite trixande så kom den igång och kunde provköras. Startade även lätt när den provstartades dagen efter vid ett par tillfällen.

Men nu vägrar den starta – eller rättare sagt fått igång den några få gånger av hundratals startförsök. Tömt bensintank och fyllt på ny bensin. Har kollat flödet i bensinslangen, verkar ok. Dock inte mätt upp flödet. Blåst rent filtret i locket till flottören, rengjort hela förgasaren i bensin plus blåst rent med kompressor inklusive munstycket osv flertalet gånger. Kollat så flottören flyter i vätska (bensin) och att nålen sitter med spetsen uppåt.

Plockar jag isär förgasaren finns det bensin i utrymmet där flottören sitter och skruvar jag ur munstycket rinner det ur bensin ur förgasaren. Luftfilter rengjort och även provat med annan förgasare. Köpt nya tändstift och kontrollerat gnistan visuellt och tycker den ser bra ut utan att ha något att jämföra med. Haft av cylinder och kollat så kolvringarna är hela vilket de är. Finns dock repor i cylinder men de har varit där länge och fungerat tidigare. Nya packningar cylinder/topplock/förgasare.

Tänder inte på startgas eller snarare ytterst få gånger av alla oändliga försök. Provade dock till sist att hälla i lite bensin direkt i toppen via hålet för tändstiftet och då hoppade den igång nästan omedelbart. Lät den stå på tomgång och gick cirka 15 minuter innan den stannade, därefter omöjligt att kicka igång den igen. Hällde i bensin igen och startade, provkörning cirka 10 minuter och på tomgång lika länge för att därefter dö igen utan att kunna kicka den igen.

Nu behöver jag expertis-hjälp.

Henrik Carlsson

Svar: Börja med att göra några startförsök. Ta sedan ur tändstiftet. Är detta blött så är gnistan för svag och är stiftet torrt så kommer det inte fram något bränsle.

Svag gnista kan bero på defekt tändspole eller kondensator, men det är inte ovanligt att brytarkontakterna på motorer som stått still länge får en oxidbeläggning som ger klen eller oregelbunden gnista. Klipp till en smal remsa av slippapper, öppna brytarna med en pinne eller mejsel och stick in remsan mellan kontakterna och låt dessa fjädra ihop. Dra nu ur remsan som då kommer att slipa lite på kontakterna. Upprepa flera gånger och vänd på remsan så bägge kontakterna putsas rena. Gör om det hela men nu med en tygremsa som får torka rent och blås avslutningsvis med tryckluft mellan kontakterna när dessa är öppna. Är tändsystemet friskt ska det prestera en gnista på 3 – 5 mm. Testa med en spik i tändhatten och håll den nära motorblocket.

Om motorn inte får bränsle och förgasaren är kollad så kan det vara packboxarna i vevhuset som läcker – vanligt på äldre motorer och kan visa sig plötsligt när motorn startas upp efter lång tids uppehåll. Då brukar motorn i och för sig gå illa på låga varv och man får ofta hålla gas så den inte stannar.

Jim Lundberg

Läs mer om svårstartade motorer:

Rulla till toppen