Laga pluspol på gelbatteri

Bild på Eriks avbrutna batteripol.

Fråga: Har två stycken exakt likadana och elektriskt felfria 110Ah gelbatterier. På det ena har halva metallbiten på plussidan ”försvunnit”(?).

Hur få den större så det går att skruva fast pluskabel? Klarar den lilla bit som är kvar att bli uppvärmd med ex lödkolv, så att liten kopparplåt kan lödas ihop?

Kommer sedan den lödningen att klara en större Ampere-belastning, utan att smälta o sabotera allt?

Bättre förslag…?

Erik

Svar: Jag tror att värmen från en lödning kommer att skada både batterikärlet i plast och blyplattorna närmast den trasiga polen. Även om man mjuklöder (lödtenn) så måste polen värmas till över 200 grader för att tennet ska fästa på dess yta.

Mitt förslag är att du tillverkar en ”klämma/tving” som på skissen längst ner. Helst bör den vara gjord i mässing då denna metall leder ström bra, Två 5 mm tjocka mässingsplattor med den avbrutna polen (2) mellan dem. Genom plattorna drar man en skruv med mutter (M6) som drar ihop hela paketet.’

En viktig detalj är mellanbiten (1) som måste vara lika tjock, eller aningen tjockare, än den avbrutna polen. Annars kommer mässingsplattorna att vidga sig nere vid polen och glida av densamma, Placera skruven så lågt ner som möjligt (3) så klämkraften koncentreras på den avbrutna polen.

Rengör polen noga innan du monterar klämman och fäst kabelskon i klämmans skruv. Lite vaselin eller kopparpasta håller oxiden borta. Detta arrangemang bör klara startströmmar på över 100 ampere, bara alla ytor har bra kontakt med varandra.

Jim Lundberg

Förstoring av det trasiga polen.
Förslag på ”polklämma” som nyper tag om polstumpen (2) som sticker upp ur batterikärlet. Mellanbiten (1) högst upp måste vara minst lika stor som polen annars glider klämman av. Skruven bör sitta så lågt ner (3) som möjligt så klämkraften koncentreras på polen. Pluskabeln fäster man med samma skruv.

Läs mer om batterier här:

Rulla till toppen