Styrlager till MCB 1264 Skoterett

Annonsbild från 1964. Här ser man tre liggande gälar ovanför ramtunneln. Senare blev det det sju stående gälar nere vid fotplattan. Skoteretten visade sig ha problem med ånglås då temperaturen inne i motorrummet kunde bli så hög att bensinen i förgasaren kokade.

Fråga: Hej! Har köpt en Skoterett som behöver bland annat nya styrlager. Hos mopeddelsfirmorna verkar dessa inte finnas. Det räknas upp de flesta MCB, men sist står det ”OBS! Passar ej 1264”.

I den gamla reservdelskatalogen (sprängskisserna hos Raketsport) står reservdelsnummerna, men dessa verkar inte finnas vid googling. Det står även om övre styrlagerkona, skål och kulring, att det är en ny modell fr.o.m. monteringsnummer 80691.

Är det numret som står på VoV skylten (denna har nr 0013069). Vet inte årsmodell, men ”karosskåpan” har luftgaller som senare modeller. På vevaxeln står det ”HVA 64 04”.

Min fråga är var man får tag på lager och vad det är för skillnad på de nya och äldre övre lagerna?

/ Bengt

Svar: På min Skoterett hade den undre lagerskålen (den som sitter i ramen) spruckit vilket visade sig bero på att fästet för lagerskålen var snett fastsvetsad från fabrik. Jag hittade en snarlik lagerskål från okänd moped/mc som passade perfekt och åkte på efter korrigering av fästets vinkel i ramen.

Jag skippade kulhållaren som sitter där i originalutförande och monterade istället lösa kulor (se bild nedan). Nu minns jag tyvärr inte vilken dimension det blev på kulorna (detta gjordes 2021) men det borde varit 4,76 mm (3/16”), 5,0 mm eller kanske 5,5 mm. Man får helt enkelt prova sig fram till en kuldimension som lägger sig rätt mot bägge lagerbanorna. Lämna alltid en glugg på ungefär en kuldiameter mellan första och sista kulan i lagret så det inte blir för trångt och kärvar.

Jag tror att du får bygga ett eget styrlager precis som jag gjorde. Ta med den gamla lagerskålen på marknader och försök att hitta en med samma diameter på halsen som ska in i ramens hål och samma innerdiameter på själva lagerbanan där kulorna löper. Sen får du pussla ihop det med kulorna. Jag tror att den inre lagerbanan (som sitter på gaffelstolpen) kan vara samma som andra MCB-modeller om även den måste bytas. Hur man gör med det övre styrlagret vet jag inte då jag lämnade mitt orört.

Monterings- eller tillverkningsnumret är det instansade numret som sitter längst ner på typskylten (bilden längst ner). Vi har en besökare som kallar sig Fredrik vilken har listorna från MCB med ram och monteringsnummer så att han utifrån monteringsnumret kan tala om ganska exakt när mopeden är tillverkad. Vi får hoppas att han ser detta och lämnar en kommentar.

Det är annars svårt att datera Skoteretter utifrån bilder då man på MCB verkar ha trevat sig fram med bland annat ventilationen av karossen. På vissa reklambilder syns inga gälar i karossens nederkant – på andra sitter gälarna antingen ovanför ramtunneln, medan andra har en lång rad gälar nere vid fotplattorna. Det du med säkerhet kan säga är att din vevaxel är tillverkad i april 1964 (HVA 64 04) och då bör motorn vara ihopsatt på fabrik samma år även om axeln kan vara bytt av tidigare ägare eller hamnat i en Skoterett från 1965 eller senare redan från fabrik.

Under hastighetsmätaren sitter en märkning som talar om när mätaren är tillverkad. Står det exempelvis ”10 64” betyder det att mätaren är tillverkad i oktober (månad 10) 1964. Även här kan mätaren varit utbytt eller ha hamnat i en senare årsmodell från fabrik. Men om både vevaxel och mätare skulle uppvisa samma tillverkningsår så ökar ju sannolikheten att mopeden är tillverkad just det året. Min Skoterett sakar typskylt och är därför svårdaterad, men mätaren är tillverkad 1964. Däremot ser min kaross ut att kunna vara ett par år senare utifrån gälarna.

Jim Lundberg

Ur MCB:s katalog från 1971.
Så här löste undertecknad problemet med byte av styrlager. En lagerskål som råkade passa, fast med längre hals, samt lösa kulor löste problemet. Lösa kulor finns bland annat hos Jacking AB (tel 0227-133 22)
Monteringsnumret stitter instansat i nedre delen av typskylten (inringat) och talar om när mopeden är tillverkad – om man har uppgifterna från MCB.

Läs mer om MCB 1264 Skoterett här:

Rulla till toppen