München har mycket att bjuda på. Sex välkända bryggerier och Oktoberfest för dig som gillar öl och BMW Welt och BMW Museum för dig som gillar märket som tillverkat motorcyklar sedan 1923 och bilar sedan 1929.
Om du ska besöka BMW Museum kan du ju passa på mellan 21 september och 6 oktober, för då pågår Oktoberfest. Eller också väntar du tills ett av världens största evenemang är över för den här gången. För låt dig inte luras av att det finns en så kallad ”fast lane” för dem som köpt biljett till museet online – den sätts ur spel när museet är fyllt av besökare.
Här kommer ett axplock av vad museet rymmer för tillfället.
Företagets första bil, en BMW 3/15 PS DA 2 Limousine. Det är i grunden en licenstillverkad Austin Seven, men BMW la bland annat till bromsar på alla fyra hjul och byggde dessutom en rejäl plåtkaross. Modellen tillverkades 1929–1931 i 6 600 exemplar. Foto: Anders Nordner
Under Berlin Motor Show hösten 1923 presenterade BMW sin modell R 32. Men redan 1920 presenterade företaget boxermotorn M 2 B 15 som bland annat motorcykeltillverkaren Victoria använde. När Victoria beslöt att bygga egna motorer startade BMW egen produktion av motorcyklar. Foto: Anders NordnerBMW 328 Touring Coupe av 1939 års modell. Bilen tog hem segern i tvålitersklassen i Le Mans 1939 och totalsegern i Mille Miglia året därpå. Sexcylindrig radmotor på 1 971 cc som utvecklar 136 hästkrafter, vilket ger en topphastighet på cirka 220 km/tim. Foto: Anders NordnerKarossen byggdes av Carrozzeria Touring i Milano för att användas vid långlopp. Bilen kördes av Max zu Schaumberg-Lippe, Hans Wencher, Fritz Huschke von Hanstein och Walter Bäumer. Foto: Anders NordnerEn av museets höjdpunkter är kanske den BMW 507 som Elvis Presley köpte och körde under tiden han tjänstgjorde i USA:s armé i Tyskland åren 1958–1960. När Elvis åkte tillbaka till USA slutade också spåren efter bilen. Den dök inte upp förrän 2008 då BMW tog över och renoverade den fram till 2014. Foto: Anders Nordner
Den BMW 507 som Elvis Presley köpte i december 1958. Foto: Anders NordnerOm du kan BMW:s logotyp genom åren kan du snabbt bestämma ungefärlig årsmodell. Men det finns ju andra sätt att göra det. Foto: Anders NordnerBMW:s 5-serie lockade en hel del nyfikna. En specialutställning i utställningen som visade alla generationer från 1972 och framåt. Foto: Anders NordnerEn av 8 000 byggda BMW Z1. Från början bara en stilstudie, men det positiva mottagandet och intresset från marknaden för modellen gjorde att BMW tillverkade 8 000 exemplar åren 1988–1991. Foto: Anders Nordner
Det mest utmärkande för BMW Z1 är nog dörrsidan som går att sänka. Motorn är samma sexcylindriga som i BMW 325i. Foto: Anders NordnerBMW 503 presenterades tillsammans med 507 på bilutställningen i Frankfurt 1955. Av Cabrioletmodellen byggdes 139 exemplar under åren 1956–1960. Bilen är utrustad med en V8-motor på 3 168 cc, Foto: Anders NordnerBMW 503 Cabriolet byggd i aluminium. För designen stod Albrecht Graf Goertz som också designade BMW 507. Foto: Anders NordnerInteriören i museets BMW 503 Cabriolet. Tankarna går onekligen till Ukraina. Foto: Anders Nordner
1934 presenterade företaget sin första sexcylindriga roadster: BMW 315/1. Den byggdes i 230 exemplar åren 1934–1936. Foto: Anders NordnerBMW 315/1 med sin spektakulära akter. Den sexcylindriga motorn på 1 490 cc utvecklade 40 hästkrafter och gav bilen en topphastighet på 125 km/tim. Foto: Anders NordnerTydliga instrument i BMW 315/1. Modellen var en bra grund för de som var intresserade av motorsport. Foto: Anders NordnerOrenoverad interiör i museets, i ordets rätta bemärkelse, unika BMW 335 Cabriolet Graber från 1940. Foto: Anders Nordner
Bilen levererades som ett chassi till den schweiziska karosserifirman Hermann Graber i Wichtrach. Foto: Anders NordnerDen första ägaren till denna BMW 335 Cabriolet Graber var en kvinna i Zürich. Foto: Anders NordnerSom synes ett härligt patinerat skick i denna BMW 335 Cabriolet med kaross från schweiziska Graber. Foto: Anders Nordner