Premiärbesök på Postmuseum

Jag har inte varit på Postmuseum sedan nyöppningen i oktober förra året. Nu inför vår tidning Turist på väg var det dags.

Postmuseum på Lilla Nygatan i Gamla Stan i Stockholm var stängt för renovering under en längre period, men öppnade återigen för besökare i oktober förra året. Museet har en liten samling fordon och en fin utställning om posthantering då och nu och hur postverksamheten i Sverige utvecklats sedan 1600-talet. Givetvis finns en museibutik och en restaurant också.

Vad har de då för fordon? Här kommer en kort presentation av dem som finns utställda just nu.

Den här bilen kräver väl ingen närmare presentation. En KVD 440/441 eller Tjorven. Bilen, speciellt utvecklad för Postverket, tillverkades åren 1968–1971. Museets exemplar är av den första årgången. Foto: Anders Nordner
Den här bilen kräver väl ingen närmare presentation. En KVD 440/441 eller Tjorven. Bilen, speciellt utvecklad för Postverket, tillverkades åren 1968–1971. Museets exemplar är av den första årgången.
Foto: Anders Nordner
IMG_5451-webb

Postmuseums högerstyrda lantbrevbärarbil, en Opel Kadett från 1988, gick i trafik på Lidingö fram till och med 1998.
Foto: Anders Nordner

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow
Harley-Davidson av 1925 års modell. Den här typen, med sidvagn, användes för tömning av brevlådor i Stockholm åren 1925–1932. Figuren till höger är Penelope. Så heter kvarteret där Postmuseum ligger. Foto: Anders Nordner
Harley-Davidson av 1925 års modell. Den här typen, med sidvagn, användes för tömning av brevlådor i Stockholm åren 1925–1932. Figuren till höger är Penelope. Så heter kvarteret där Postmuseum ligger.
Foto: Anders Nordner
Postdiligens nummer 1, eller "Ettan", är en Scania-Vabis av 1923 års modell. Den trafikerade till en början den 82 kilometer långa sträckan mellan postkontoret i Lycksele och järnvägsstationen i Tvärålund. I december 1929 hade den gjort sitt. Foto: Anders Nordner
Postdiligens nummer 1, eller ”Ettan”, är en Scania-Vabis av 1923 års modell. Den trafikerade till en början den 82 kilometer långa sträckan mellan postkontoret i Lycksele och järnvägsstationen i Tvärålund. I december 1929 hade den gjort sitt.
Foto: Anders Nordner
Några modeller finns också att beskåda. På bilden visas ett par Scana-Vabis-modeller. Foto: Anders Nordner
Några modeller finns också att beskåda. På bilden visas ett par Scana-Vabis-modeller.
Foto: Anders Nordner

Läs mer om postbilar och Tjorven

Rulla till toppen