Jag har inte varit på Postmuseum sedan nyöppningen i oktober förra året. Nu inför vår tidning Turist på väg var det dags.
Postmuseum på Lilla Nygatan i Gamla Stan i Stockholm var stängt för renovering under en längre period, men öppnade återigen för besökare i oktober förra året. Museet har en liten samling fordon och en fin utställning om posthantering då och nu och hur postverksamheten i Sverige utvecklats sedan 1600-talet. Givetvis finns en museibutik och en restaurant också.
Vad har de då för fordon? Här kommer en kort presentation av dem som finns utställda just nu.
Den här bilen kräver väl ingen närmare presentation. En KVD 440/441 eller Tjorven. Bilen, speciellt utvecklad för Postverket, tillverkades åren 1968–1971. Museets exemplar är av den första årgången. Foto: Anders Nordner
IMG_5451-webb
Postmuseums högerstyrda lantbrevbärarbil, en Opel Kadett från 1988, gick i trafik på Lidingö fram till och med 1998. Foto: Anders Nordner
IMG_5453-webb
Tio års nästan daglig användning sätter sina spår. Kul ändå att patinan bevarats. Den gröna dekalen säger ”Endast absolut blyfri bensin.” Fanns det bara delvis blyad bensin … Foto: Anders Nordner
IMG_5446-webb
Man skulle ju ändå vilja veta hur det här gick till… Foto: Anders Nordner
Harley-Davidson av 1925 års modell. Den här typen, med sidvagn, användes för tömning av brevlådor i Stockholm åren 1925–1932. Figuren till höger är Penelope. Så heter kvarteret där Postmuseum ligger. Foto: Anders NordnerPostdiligens nummer 1, eller ”Ettan”, är en Scania-Vabis av 1923 års modell. Den trafikerade till en början den 82 kilometer långa sträckan mellan postkontoret i Lycksele och järnvägsstationen i Tvärålund. I december 1929 hade den gjort sitt. Foto: Anders NordnerNågra modeller finns också att beskåda. På bilden visas ett par Scana-Vabis-modeller. Foto: Anders Nordner