Månadens fordon: Saab 99

I vår serie om bilens utveckling under 1900-talet har turen kommit till 1970-talet där Saab 99 får stå modell.

I Sverige handlade mycket om Saab och Volvo under 1970-talet. Från att ha varit ett land som importerat nästan alla bilar som såldes här, hade våra egna biltillverkare nu tagit fram produkter som var fullt konkurrenskraftiga jämfört med både amerikanska och tyska bilar.

Med mer och mer säkerhetsdetaljer vidareutvecklade Volvo 140 serien till det som kom att bli 240. Till 1977 års modell av 240:n i utförande för Amerika lanserade Volvo en världsnyhet. Med hjälp av en syresensor i avgasröret kunde katalysatorrening göras mycket mer effektiv och till och med Kaliforniens tuffa gränsvärden underskreds med stor marginal.

Lyx eller sport? Jämfört med en 99 GL kostade EMS knappt 15 procent mer och för att köpa en GLE fick man lägga på ytterligare 10 procent på priset.
Lyx eller sport? Jämfört med en 99 GL kostade EMS knappt 15 procent mer och för att köpa en GLE fick man lägga på ytterligare 10 procent på priset.

Det här reportagets bilar ska däremot handla om konkurrenten till Volvos 140- och 240-serier: Saab 99. Saab 99 kom att säljas under hela 1970-talet och är minst sagt synonym med detta decennium. Den lanserades som årsmodell 1969 och var en nyutveckling som knappt hade en enda skruv gemensamt med Saab 96.

Classic motor har stämt träff med två 99:or samtidigt, en GLE från 1976 samt en EMS från 1978. Modellerna var det finaste Saab hade att erbjuda åren innan Turbon kom. Även Saab hade säkerheten i fokus och när sjuttiotalets mitt hade passerats ingick rullbälten på alla platser, välstoppad inredning, stora nackstöd, rejäla stötfångare och krockbalkar i dörrarna.

EMS-dekal på bakluckan. EMS sägs stå för Electronic, Manual, Special, för när EMS modellen kom 1972 hade den elektronisk insprutning. Den blev dock snart ersatt av Bosch mekaniska K-jetronic. Namnet EMS förblev dock oförändrat och visst ligger det bättre på tungan än MMS eller IMS.
EMS-dekal på bakluckan. EMS sägs stå för Electronic, Manual, Special, för när EMS modellen kom 1972 hade den elektronisk insprutning. Den blev dock snart ersatt av Bosch mekaniska K-jetronic. Namnet EMS förblev dock oförändrat och visst ligger det bättre på tungan än MMS eller IMS.

Bromsarna består av tvåkrets servoassisterade skivor runt om. Under huven finns den svensktillverkade 2-litersfyran, en förbättrad version av den Ricardo/Triumph-motor som Saab använde när 99:an var ny. Basmodellerna använde en eller två förgasare, men GLE och EMS hade mekanisk insprutning från Bosch. Båda har därmed 118 hästar, en effekt som kändes klart tillräcklig då, nästan lite åt det sportigare hållet.

En halv V8:a som sitter ovanpå växellådan, en engelsk konstruktion som fick göras om i Södertälje. Den mekaniska insprutningen kommer från tyska Bosch. Att placera batteriet ett par centimeter ifrån ett skållhett grenrör är knappast ett verk av en bilelektriker. Batterier ska hållas svala för bästa livslängd.
En halv V8:a som sitter ovanpå växellådan, en engelsk konstruktion som fick göras om i Södertälje. Den mekaniska insprutningen kommer från tyska Bosch. Att placera batteriet ett par centimeter ifrån ett skållhett grenrör är knappast ett verk av en bilelektriker. Batterier ska hållas svala för bästa livslängd.

Till sist kan vi notera att 1970-talet var ett decennium när både miljö- och säkerhetsmedvetandet började väckas. I Amerika förbjöds under detta decennium blytillsatsen i bensin, efter 50 år av bråk mellan industrilobbyister och hälsomedvetna. Kalifornien införde krav på så låga utsläppsnivåer att katalysatorrening blev nödvändig. Över lag krympte amerikanska bilar ordentligt i storlek och motoreffekterna med dem. På säkerhetsfronten började bälten bli standardutrustning även i baksätet.

De föredömligt tydliga och lättavlästa instrumenten i Saab 99 lovordades av många.
De föredömligt tydliga och lättavlästa instrumenten i Saab 99 lovordades av många.

Hela artikeln går att läsa i Classic motor nummer 8 som du hittar på dessa försäljningsställen.

Fler månadsfordon

Rulla till toppen