Månadens fordon: Volvo 140-serien

Vi låter Volvo 140-serien stå modell för bilens utveckling under 1960-talet, då linjerna blev rakare och skivbromsar i stort sett standard.

Under 1960-talet tog biltillverkningen i Sverige fart. År 1960 lanserade Saab 96-modellen som inte hade mycket gemensamt med 92. I andra halvan av decenniet dök Volvos nykomling upp: Volvo 140-serien. Den lämnade det runda 50-talet bakom sig och hade rakare linjer och såg ny och fräsch ut, men tekniskt hade inte så mycket hänt. Men Volvo satsade på säkerhetsdetaljer som deformationszoner och skivbromsar runt om.

År 1969 gick försäljningen av 142 om 144, med 59 900 sålda exemplar mot 48 900. 
Foto: Hans Jartoft
År 1969 gick försäljningen av 142 om 144, med 59 900 sålda exemplar mot 48 900.
Foto: Hans Jartoft

Den första modellen i 140-serien var 144, alltså fyradörrarsversionen. Den började tillverkas sent 1966. Tvådörrarsversionen 142 tillverkades i ett blygsamt antal exemplar under 1967, vilket gör de första årsmodellerna till en sällsynthet.

Horisontell hastighetsmätare kom på 1950-talet på Volvos bilar och här har den gjorts lite mer rät i linjerna. Foto: Hans Jartoft
Horisontell hastighetsmätare kom på 1950-talet på Volvos bilar och här har den gjorts lite mer rät i linjerna.
Foto: Hans Jartoft

På 1960-talet fick såväl den tyska som den japanska bilindustrin ordentligt med luft under vingarna efter andra världskriget. Volkswagen sålde sin Typ 1, Bubblan, i fler exemplar än vad någon annan klarade av. Toyota började tillverka sin Corolla, en modell som i olika generationer idag har sålts i mer än 50 miljoner exemplar.

Pressad och lackad stålplåtsfälg med rostfri blankpolerad navkapsel var urtypen för ett bilhjul under många decennier på 1900-talet.
Foto: Hans Jartoft
Pressad och lackad stålplåtsfälg med rostfri blankpolerad navkapsel var urtypen för ett bilhjul under många decennier på 1900-talet.
Foto: Hans Jartoft

1960-talet kom också att bli det sista decenniet då Amerika, fortfarande med god marginal, var världens största bilproducent, så småningom omkörda av Japan. Hur låg Sverige till då? Ganska bra. I Sverige tillverkades drygt 300 000 bilar per år och med det låg vi på plats tio bland världens bilproducerande länder. Idag är Saab ute ur leken och Volvo, som tillverkar fler bilar utomlands än i Sverige, har åkt ner till plats 32 med runt 250 000 bilar per år.

Utvändiga backspeglar var ännu tillval 1967 och av någon anledning sattes de då på framskärmarna. Sikten bakåt via dem är inte stor och när backspeglar blev standardutrustning ett par år senare blev de dörrmonterade.
Foto: Hans Jartoft
Utvändiga backspeglar var ännu tillval 1967 och av någon anledning sattes de då på framskärmarna. Sikten bakåt via dem är inte stor och när backspeglar blev standardutrustning ett par år senare blev de dörrmonterade.
Foto: Hans Jartoft

Läs mer i Classic motor nummer 7. Är du inte prenumerant hittar du Classic motor här: Försäljningsställen.

Månadens fordon 2024

Januari: Baker Electric Coupé

Februari: Chevrolet 490

Mars: Rugby M2 Touring

April: Ford Tudor M74 V8 Sedan

Maj: Volkswagen Typ 1

Juni: Chevrolet Bel Air

Rulla till toppen