E 10 i mopeder och 125:or?

En liten obetydlig dekal på macken som avslöjar att man tankar E5 - alltså bensin med 5 procents etanolinnehåll. Bilden är tagen 2018.

E 10 i mopeder och 125:or?

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Har tre frågor.

Fråga 1. Ny bensin i pumparna som heter E 10. Hur ställer det sig för oss som åker veteranmoppe och 125:or, går det bra eller ska jag/ vi satsa på E 5 ?

Fråga 2. Har en Yamaha Tr 1. 1000cc årsmodell 1981, Kan jag köra den E10 eller stökar det till sig med bensinslangar och förgasarmembran?

Fråga 3. Kan man med fördel köra moppar och 125:or på Aspen bensin?

Arne Persson. Delsbo

 

Svar: Frågorna haglar om det nya bränslet – som inte är så nytt. I Finland har man kört på E10 i tio år och här i Sverige har vi faktiskt kört på E5 i flera år. Nu har man alltså höjt etanolinnehållet med 5 procent till totalt 10 och nu kallar man bränslet för E10.

Vi tar dina frågor i tur och ordning:

1: Gör som du vill. Jag tror inte du kommer att märka någon skillnad – och knappast motorn heller. Möjligen att du inte låter tvåhjulingen stå med E10 under vinterhalvåret då etanolen kan dra i sig fukt från omgivande luft. Då är det bättre att avsluta säsongen med att tanka alkylatbensin – den är mer lagringsbeständig än vanlig 95 oktan och drar dessutom inte i sig fukt. Rent teoretiskt kan man behöva större huvudmunstycke, men troligen inte vid endast 10 procent etanol.

2: Om slangar och membran tar stryk så är det inte av etanolen, vilken är snäll mot gummi, utan av andra ämnen som finns i dagens bensin. Håll dig till 95-oktan med 5 procent etanol (som du förmodligen redan kört på) om du är osäker.

3: Ja. Alkylatbensin (Aspen är ett av alla fabrikat) fungerar väldigt bra i äldre fordon. Den bensinen är väldigt tålig mot ånglås vilket mer och mer blir ett problem hos äldre fordon vartefter bensinbolagen tillsätter nya och flyktigare ämnen. Däremot är det inte godkänt att köra bilmotorer på alkylatbensin då denna bensin inte uppfyller kraven på bränsle till bilmotorer. Men det är ju inte samma sak som att det inte skulle fungera. Fast alkylatbensinen är dubbelt så dyr som vanlig bensin.

Jim Lundberg

Relaterade artiklar:

E10 i veteranmopeder

E10 i gammelbil

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Victoria MS 50 som glappar när den är varm

1 kommentar

mekgoran: ett magnetlager har 11 kulor och ett kullager 6203 har 8 kulor så magnetlager borde hålla längre, har någon testat, nåväl, har du så stort glapp borde det vara något fel, svänghjulet ska absolut...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206