Puch Maxi som dör när den blir varm

Puch Maxi ur 1972 års katalog.

Fråga: Min Puch Maxi från 70-talet startar helt utan problem och går jättefint tills den är varm (efter ca 5-10 minuter) och då dör den och går ej att starta. När den svalnat efter ca 5 minuter startar den utan problem igen. Upplever att den är lite trött också, sackar efter på full gas.

Jag har:

1. Rengjort förgasare och filter

2. Provat att skruva ur tändstift direkt när den dör – stift är torrt och typ vitt

3. Kör på färdigblandad tvåtaktsbensin från Biltema med 2% olja

Den startar jättefint, går kanon på tomgång – men dör när den blir varm. Vad kan det vara för fel?

Cecilia Karlsson

Svar: Det klassiska felet med de symtom du uppger är att tändspolen håller på att ge upp. Ibland kan det även vara kondensatorn. Motorn startar lätt i kallt tillstånd men stannar när den blir varm. Kolla med exempelvis Mopedrenovering.se när det gäller ny tändspole och kondensator.

Samma symtom kan man visserligen få om man drabbas av något som kallas ånglås. Då har bensinen i förgasaren blivit så varm att den börjar koka och då kommer det inte fram någon bensin till cylindern, annat än i gasform, och det räcker inte för att motorn ska gå. Men vad jag förstår kör du på alkylatbensin och den har högre kokpunkt än vanlig mackbensin och då brukar man inte få ånglås.

Jim Lundberg

Om förgasaren blir tillräckligt varm börjar bensinen att koka, vilket skapar ett ånglås i förgasaren. Har man en genomskinlig bensinslang kan man se hur det stiger upp gasbubblor i slangen när bensinen kokar.

Lär dig mer om Puch Maxi

Slirande kick på Puch Maxi

Oljeläckage på Puch Maxi?

Sand och olja i vevhuset på Puch Maxi

Rulla till toppen