Puch Maxi som stannar efter en mil

Fråga: Hej. Har en Puch Maxi K3, troligen en 84:a. Vi har renoverat hela motorn, vev, kolv, packboxar cylindern. Är en 70cc och 15 mm förgasare. Även tänddelar är utbytta sen tidigare. Den går som ett skott och startar lätt. Men, när man kört lite mer än en mil så vill den inte längre. Den stannar. Sedan får man antingen byta stift eller vänta till den är kall innan den startar igen.

Gert Larsson

Svar: Nu vet jag inte hur motorn ser ut efter trimningen, men i originalskick så har Maxin ett långt och vinklat insugningsrör och med den typen av insugningsrör borde ånglås vara uteslutet. Har man en genomskinlig bensinslang så ser man att det stiger gasbubblor i slangen för att bensinen i förgasaren blivit så varm att den börjat koka = ånglås.

Ett klassiskt fel när motorn stannar efter varmkörning är annars att tändspolen är på väg att lägga av. Frågan är om det är bytet av tändstift till ett annat som får motorn att starta igen – eller att det är tiden som det tar att byta tändstiftet som gör att någon motordel hinner kallna under tiden. En kompis hade en moped som stannade efter varje kilometer. Bensinen var rostbrun så han rengjorde flottörhuset varje gång den stannat – sen gick den en kilometer igen. Men det var inte bensintillförseln som var orsaken till alla stoppen – det var tändspolen som var slut, men hann kallna lite medan han torkade ur smutsig bensin ur flottörhuset.

Jim Lundberg

Relaterade länkar:

Puch Maxi som dör när den blir varm
Puch Maxi som dräller bensin ur avgasröret
Värmekänslig Puch Maxi med avgassmällar
Rulla till toppen