Chevrolet Corvair Monza Spyder 1962

Chevrolet eller Oldsmobile – vem var först med turbo?

Fråga: Senast idag har jag stött på en, enligt min mening, missledande teknisk fråga/svar. Veckans Quiz från en tidning har den listigt formulerade frågan: Vilken av dessa (Saab, BMW och Oldsmobile) brukar ofta beskrivas som den första serieproducerade turbobilen? Först av dessa tre var naturligtvis Oldsmobile.

Dock ger frågan sken av att gälla: Vilket bilmärke var först med serieproducerad turbobil?

Först är enligt min mening först presenterad för allmän publik, inte först med annons eller pressrelease, inte först visad för inbjuden press eller hos någon utvald återförsäljare.

Oldsmobile Jetfire presenterades på New York Auto Show den 20 april 1962. Chevrolet Corvair Monza med turboladdning på Chicago Auto Show redan den 17 februari 1962.

Finns det, enligt er uppfattning, orsak att dra slutsatsen att Oldsmobile turbo var först?

Detta spörsmål påminner naturligtvis om tvisten kring påvens skägg, men onekligen befinner vi oss i turboåldern och frågan dyker upp lite då och då. Rätt ska vara rätt, speciellt när det gäller teknik.

Arne

Svar: Visst är det lite som tvisten om påvens skägg, det vill säga i stort sett omöjliga att avgöra. Chevrolet Corvair Monza Spyder (bilden ovan) presenterades för allmänheten på Chicago Auto Show i februari 1962 och gick, så vitt jag fått fram, att köpa i maj 1962. Oldsmobile F85 Jetfire (bilden nedan) presenterades för allmänheten i april 1962 och gick, så vitt jag har fått fram, att köpa samma månad. ”Först” är ett diffust uttryck i detta sammanhang, frågan borde snarare vara ”visades för allmänheten först” eller ”gick att köpa först”.

Robert Gustavsson

Oldsmobile f85 Jetfire 1962
Oldsmobile F85 Jetfire 1962

Liknande artiklar

Isuzu var först

Cläerenore var först

Elbilen var först

Sveriges första

Rulla till toppen