
Fråga: Hej! Har en Piaggio Ciao där den baksmäller/skickar flammor ur avgasröret. Jag trodde det var brytaren där avståndet var 0,3mm så jag ställde det till 0,5 och då efter jag lossade skruven och spände igen så slutade den starta helt.
Jag satte tillbaka avståndet till 0,3 men funkade inte. Det är ny tändspole, brytare, kondensator m.m. När man håller en mätare på brytarna så går det ström igenom fast dom inte öppnar men om man kopplar bort tändspolen så funkar brytarna som dom ska. Vad kan felet vara?
Tack i förhand
Simon Brandt
Svar: Jag är inte riktigt med på hur du mätte över brytarna. Om du gjort en resistansmätning (Ohm) över brytarna när dessa är stängda så ska mätaren visa noll Ohm eller kortslutning om man så vill – precis likadant som om du sätter ihop mätarens bägge kablar.
Drar man sen runt motorn så att brytarna öppnar ska mätaren visa oändlig resistans – förutsatt att tändspolen är bortkopplad. Mäter man med tändspolen inkopplad så blir det nästan ingen skillnad när brytarna öppnar då tändspolen har väldigt låg resistans – ofta under 1 Ohm.
Man kan även mäta över brytarna med mätaren inställd på spänning (Volt) men det går bara om man har batteritändning. Då blir mätresultatet det omvända. Mätaren visar noll (volt) när brytarna är stängda och full spänning när de öppnar.
Men felet i ditt fall kan vara så enkelt att brytarnas kontakter bara behöver rengöras. En del tillverkare fettar in brytarna med ett tunt lager fett för att de inte ska oxidera när de ligger i lagerhyllan. Doppa en liten bit trasa i aceton eller thinner och dra den några gånger mellan brytarkontakterna. Se till att inga tygtrådar/fibrer blir kvar mellan dem.
När man ställer tändningen på en Ciao så ska brytarna öppna när vevaxeln har 19 grader kvar tills kolven står i topp. 19 grader motsvarar ganska exakt tre fläktvingar på svänghjulets fläkt. Man justerar då brytaravståndet tills dessa öppnar med 19 graders förtändning och då ska brytaravståndet hamna mellan 0,4 till 0,5 mm om allt är bra.
Jim Lundberg
Relaterade länkar:



