Fråga: Hej. Har en NV Autoped 1954 med remdrift. Har också ett extra bakhjul för kedjedrift. Funderar på vad mer som krävs för att konvertera till kedjedrift. Ett framdrev och kedja förstås, men är det bara att plocka bort främre remskivan och sätta dit ett drev eller är motorerna annorlunda på nåt annat sätt?
Med vänlig hälsning,
Stefan
Svar: Den enda uppgift jag har om skillnaden mellan 31- och 40 cc-motorerna är att distanshylsan på 31 cc ska vara 16,5x20x7 mm (dxDxL) medan den på 40 cc ska vara 16,5x20x11,5 mm. Men 40 cc-motorerna fanns med både rem och kedja så i ditt fall kan det kanske vara så att du kan kastbyta remskivan mot kedjedrevet.
I övrigt är motorerna lika när det gäller utväxlingen mellan vevaxel och utgående axel. Om jag har förstått det rätt så har bägge motorerna (31 & 40 cc) ett kedjedrev till drivkedjan med 11 kuggar, Däremot skiljer det sig åt på antal kuggar på bakdrevet där Autopederna med 26-tumshjul har 70 kuggar och de med 24-tumshjul har 65 kuggar. Det senare bör ju gälla din moped.
Jim Lundberg




